“A munkánkban a gyerek maga az origo. Érte és vele dolgozunk.” – Helen Doron English

Mészáros Szilvia hallgatásában is erős, domináns nő. Igazi vezető alkat, aki először megfigyel, aztán formál véleményt. Bizalmat ad és tiszteletet, cserébe nem vár sokat- csak éppen ugyanennyit. Az a típus, aki ha valamibe belevág, tűzön-vízen át, mély meggyőződéssel viszi végig. A Helen Doron English -t választotta.

Hat és fél éve már nemcsak nyelvtanár és nyelviskola-tulajdonos, hanem a magyarországi mesterközpont választott szakmai vezetője és master franchisor is.  Gyermekét egyedül nevelő édesanya, nő, pedagógus, vállalkozó egy személyben.

 

Mi a titok? Milyen szellemiség áll a Helen Doron nyelviskolák tevékenysége mögött?

 

Erről beszélgetett Zölei Blanka Mészáros Szilviával.

Hogyan találtál rá a Helen Doron-féle nyelvoktatási rendszerre?

Kislányom születése után az elsőgyerekes szülők lelkesedésével igyekeztem helytállni a mindennapokban és felkészülni a későbbi évek nehézségeire. Tudtam, hogy a kutatási eredmények szerint a gyerekek nagyjából hatéves korig bármely nyelv hangkészletének elsajátítására képesek.

Abban is biztos voltam, hogy idővel a nyelvismeret a legfontosabb készségek egyike lesz, így amikor lehetőségem adódott rá, Szegeden, az akkori lakhelyünkön, elvittem őt egy angol órára. Hét hónapos volt és én nap nap után küzdöttem, majd’ belehaltam a jóanyaságba, a tréner meg olyan könnyedén és mosolygósan volt el a gyerekekkel, hogy öröm volt nézni.

Azonnal tudtam, hogy ezt akarom csinálni. Három hónap múlva elvégeztem a tanárképzést.

Egy éve tanítottam már, de közben mindvégig éreztem, hogy ennél valahogy több van bennem. Csordultig vagyok ötletekkel, motivációval és lelkesedéssel. Rájöttem, hogy ha ki akarom teljesíteni magam a munkámban, vennem kell egy nyelviskolát.

Átszelted az országot és vettél egyet 200 kilométerrel arrébb…

Szenvedélyesen hiszek Helen módszertanában, ezért elkezdtem keresni a franchise lehetőségeket. Akkor éppen Tatán volt eladó egy suli. Bár sosem jártam ott korábban, nem tudtam semmit a környékről vagy az életkörülményekről, valójában mindez nem is volt fontos. Láttam magam előtt a célt és léptem.

Csaknem hét éve vagy választott szakmai vezető. Mivel jár ez a feladatkör? Hogyan egyezteted össze a szerepeidet?

A franchise rendszer felépítése biztonságot ad a tagoknak- és az ügyfeleknek is. A minőség az angol nyelvész Helen Doron által szavatolt, általunk kontrollált módon biztosított. A módszertan és a tananyag tehát adott, akárcsak a branding és a kommunikáció főbb alappillérei.

Ugyanakkor a nyelviskola-tulajdonosoknak és a nyelvtanároknak viszonylag nagy személyes szabadsága van a meghatározott kereteken belül. Ez fontos, hiszen a konkrét nevelési-oktatási szituációban ők vannak a gyerekekkel. Nekik kell megküzdeniük a figyelemért és ébren tartani a lelkesedést, ehhez pedig szükségük van saját kreatív alkotó energiáikra.

Master franchisor-ként a teljes magyar hálózatért felelek. Tartom a kapcsolatot a franchise partnerekkel, segítségükre vagyok, ha elakadnak, vagy ha váltani szeretnének- mert olykor erre is van példa.
Szakmai vezetőként folyamatosan képzem magam, szorosan együttműködök az angol nyelvi központtal és igyekszem első kézből biztosítani a legfrissebb tudást tanárainknak.

Együtt dolgozzuk ki a legújabb eljárásokat, közben hírlevelet írok, programokat szervezek… Emellett heti egy napon továbbra is oktatok, hiszen ez a szerelem az, amiért eredetileg belevágtam. Nem akarok lemondani róla.

Úgy tűnik, neked harminchat órából áll egy nap…

Sajnos nem! Viszont az évek során rájöttem, hogyan lehet vállalkozóként optimalizálni a befektetett energiát és maximalizálni a teljesítményt.

Hiába gondolná elsőre mindenki azt, hogy folyamatosan rendelkezésre állok, valójában szinte mindig némítva van a mobilom. Felveszem- ha tudom. Visszahívlak- amikor alkalmas. Elsősorban emailekben és üzenetekben kommunikálok, melynek része az informatív, részletes hírlevél is. Ezt a szülők is gyorsan felismerik és hamar rászoknak a számomra is jól menedzselhető rendszerre.

Emellett vallom, hogy egy jó vállalkozó használja az eszközeit. Okosvilágban élünk, mégsem fordítjuk a hasznunkra a vívmányait. Különféle alkalmazások állnak rendelkezésre, amelyek megszüntetik az idő és tér adta kereteket. Használjuk őket!

És delegáljunk. Van, ami nem annyira fontos. Vagy legalábbis az nem fontos, hogy én csináljam meg. Ezeket a feladatokat elengedem és valaki más végzi el őket.

De a lányommal töltött idő, vagy a szakmai tevékenységek legjobb minőségben való elvégzése nem opcionális. Az nem alku tárgya. A többi viszont szabadon formálható és én nem félek alakítani rajta úgy, hogy a családomnak – és a második családomnak- jó legyen.

Mit „tud” a Helen Doron English?

A hozzánk forduló szülők elsősorban stabil nyelvismeretet és nyelvi bátorságot szeretnének biztosítani gyermekeiknek. Ezt természetesen megkapják nálunk, hiszen a kisgyermek kortól velünk lévő diákjaink tizennégy évesen középfokú, tizennyolc éves korukra pedig felsőfokú nyelvvizsgát szerezhetnek, ami a jelenlegi országos állami nyelvoktatási gyakorlathoz képest kiemelkedő.

De valójában ennél sokkal többet érünk el. A tanulóink megtapasztalják saját kompetenciájukat. Felismerik, hogy önerőből mi mindenre képesek. Elfelejtik és később már ők maguk bontják le a sztereotípiákat.

Kamaszként sem kérdőjelezik meg önmagukat újra és újra, mert tudják, hogy meg tudják csinálni. Számukra az ajtók nem zárnak le semmit, hanem lehetőséget nyitnak egy- egy új világra. A szülők a befektetett anyagi javakkal és a ráfordított idővel nem nyelvtudást vesznek, hanem egy sikeres jövőt.

Milyen a Helen Doron nyelvtanárok gyermekképe? Hogyan látjátok a tanulóitokat?

Igyekszünk dobozon kívül gondolkozni és erre biztatjuk a gyerekeket is. Nem hiszünk abban, hogy formálni és alakítani kell őket. Nem akarunk uniformizálni, nem akarjuk megmondani, mit gondoljanak. Azt szeretnénk, ha ők maguk is felismernék, hogy már az ajtón való belépés pillanatában is valamilyenek. És mi szeretjük ezt a valamilyenséget.

Meggyőződéssel hisszük, hogy rossz gyerekek valójában nem léteznek. Vannak fejlesztésre szoruló gyerekek, vannak unatkozók és vannak hangosak, de rossz gyereket még életemben nem láttam. Rossz reakciókat a nevelők részéről viszont annál többet. Nálunk ilyen nem fordulhat elő, mert számunkra a fegyelmezés nyelve az elfogadás.

A munkánkban a gyerek maga az origo. Érte és vele dolgozunk. A nyelvtanulás abszolútértéke vitathatatlan, de mindez semmi a nevelés csodájához képest. Azt szeretnénk és akkor dolgozunk jól, ha a gyerek is felismeri, hogy vannak erősségei, melyeket a saját javára fordíthat.

Egyedi entitásként közelítünk hozzá és meg akarjuk találni az ő saját belső késztetését. Nálunk nem azért tanulnak, mert kell. Nem azért, mert anya azt akarja. Azért dolgoznak, mert ők maguk is így akarják. 

Mi az angol nyelv professzionális elsajátításának titka kisgyermek korban?

Nincs titok. Azok a szülők, akik valóban rendszeresen megnézik- meghallgatják a gyerekeikkel az anyanyelvi angol megszólalók által készített kép- és hanganyagokat, elhozzák a kicsiket- vagy nagyobbakat- nyelvórára, már mindent megtettek. Feltéve, ha emellé bíznak is a gyerekben! Mert ez a legfontosabb. Hinni benne és minden körülmények között sugározni felé, hogy bármire képes. Akkor is, ha nehéz. Akkor is, ha éppen nem látjuk.

Hiszem, hogy minden sután érkező kisfiúban és cserfes kislányban ott van a saját jövőjének kulcsa. A mi feladatunk, hogy ne akarjunk minden kulccsal egyetlen ajtót kinyitni.

Keressünk minden kulcshoz saját zárat! Lehet, hogy biciklilakat, hogy múzeum- vagy lovardakapu, lehet, hogy Ferrarit indít vagy űrhajót. Mit számít, ha tökéletesen passzol?!

További információkat találsz a nyelviskoláról itt az oldalon vagy az oldalukon https://helendoron.hu/

Hozzászólások

mood_bad
  • Nincs hozzászólás
  • chat
    Kommentelj